lørdag 8. mars 2014

Hetsing av syklister i treningstøy - et sikkert vårtegn

Det slår aldri feil, hver vår blusser diskusjonen opp, hvordan skal en syklist kle seg for å være en "ekte" syklist?

Dagens innspill kommer fra Christine Baglo i et innelgg i Dagsavisen: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1000/subcat1027/thread298679/#post_298679

Baglo, som forøvrig etter eget sigende elsker å sykle selv, raljerer i det vide og det brede om hvordan trafikkbildet ødelegges av det hun kaller "sykkeltorturister". Det er selvfølgelig "turbosyklisten" og "kondomdresshorden" vi snakker om, de som uten unntak alltid ødelegger verden for alle andre.

Grunnen til at jeg blir så provosert over dette, eller "eitrende forbanna" som Baglo så treffende uttrykker det, er denne vanvittige generaliseringen over alle som ifører seg noe annet enn hverdagsklær.

I følge Baglo er jeg en slik en, jeg ifører meg nemlig treningstøy for å sykle til jobb. Det er mer praktisk, og det tåler belastningen nær 20 km i all slags vær påfører meg. Siden jeg har en jobb som krever dress er det utenkelig å sykkelpendle iført jobbantrekk.

Baglo stopper ikke der, nei hun fortsetter videre med intevjuet som ble gjort av Mikael Colville-Andersen i fjor høst, her: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/slakter-oslo-som-sykkelby-1.11328605

Det poenget som Baglo ikke har fått med seg er at Colville-Andersen i twitter-debatten som fulgte NRK-innslaget viser at han kun har en gruppe i tankene, og det er de som bor sentrumsnært med maksimal sykkelstrekning 2-4 km.

Med andre ord, bor du på Adamstuen (der Baglo tydeligvis tilbringer mye tid) og skal kun bevege deg i sentrum, ja, se da er jeg helt enig, da er det ikke noe poeng med å ta på tilpassede klær. Skal du derimot 20 km og stige godt over 100 høydemeter, se da er historien en helt annen.

Det er viktig å ikke gå i denne idyll-fellen Baglo. Spørsmålet er nemlig ikke klær men noe helt annet. Spørsmålet er: Ønsker man en økende sykkelandel for å redusere bilisme og forurensing i sentrum? Hvis svaret på det er ja, da er løsningen innlysende. Det enestre som, umiddelbart og på sikt, kan løse denne evinnelige debatten er at det tilrettelegges for sykkel. At man f.eks i Theresesgt fjerner både kantstein og p-plasser og gir syklistene den plassen de trenger (lurer forresten på hva Baglo mener om Theresesgt...).

Og mens vi er inne på temaet ukultur, her er et eksempel fra forrige uke i Tordenskioldsgt, en relativt sentral og trang gate, enveiskjørt sådan. Tilfeldighetene ville det at jeg var her med bil. Jge svingte fra Stortingsgata og ned Tordenskildsgt. Foran meg ligger en syklist midt i veien. Syklisten er kledt i det man vil definere som hverdagstøy og på slik en bestemorssykkel som Baglo er så opptatt av, med kurv på styret, høyhælte støvletter, og uten hjelm, strengt tatt den perfekte beskrivelsen av Baglos mønstersyklist.

Som sagt, midt i veien ligger hun og jeg tenker "så smart, så unngår hun dørene". For de som ikke kjenner Tordenskioldsgt er det trangt og med parkering på høyre side og parkering forbudt på vesntre side, noe som altså betyr fullt av biler på begge sider.

Hvorom allting er, jeg ligger godt bak syklisten når hun plutselig begynner å vingle. Jeg lurer på om hun er dårlig, men nei, hun skriver tekstmelding mens hun sykler. Hun ser mer på telefonen i høyre hånd enn fremover. Hun har absolutt ingen oppmerksomhet hverken til sidene eller bakover med det resultat at hun bryter vikeplikten, sneier en fotgjenger og holder på å sykle inn i en bil som kommer fra hennes høyre i neste kryss. Ikke det at det stopper henne, hun sykler nå ufortrødent videre nedover mot Rådhusplassen mens hun snakker i telefonen. Vi skiller lag der nede.

Litt senere møtte jeg på en del syklister, sånne råtasser i kondomdress. Javisst, de kommer fort, men de holder jo fartsgrensen, så hva er problemet? I tillegg var de helt tydelige, ingen vimsing frem og tilbake over gaten her. Klare, tydelige med hvor de skulle, alt var greit.

Hva er så poenget med denne historien? Jo nettopp det at det hjelper ikke å gnåle om hvordan en syklist er kledd. Få tilpasset infrastruktur slik at sammenstøt ikke kan skje, men ikke kom her og skyld på syklistenes klesdrakt generelt når det er såre enkelt å motbevise at Boglas fantastiske hverdagssyklist er like ille.

Nå går jeg for å sykle til butikken, i vanlige klær og uten hjelm.


2 kommentarer: