mandag 24. juni 2013

Men in tights

Av en eller annen grunn nærer mange et dypt hat overfor syklister, eller kanskje mer riktig - mange føler det betimelig å uttrykke i særdeles store ord og vendinger hvor grusomme syklister er.

Jeg har tidligere referert til twitterkontoen @sykkelhat som illustrasjon på slike meninger, men tenkte like godt jeg kunne synliggjøre det hele med en skjermdump:



Slike holdninger møtes jeg altså med hver dag. Jeg må innrømme at jeg stiller meg selv spørsmålet "hva har jeg gjort for å fortjene dette"?

Titter man litt rundt på diverse medier kan det virke som om det hele bunner ut i at bilisten føler seg forulempet av at jeg kan driste meg til å sykle på en asfaltbit som jeg er i min fulle rett til å benytte. I tillegg kommer en rekke meget gode argumenter - jeg har midtlivskrise, jeg er feit, jeg sykler i lycra, jeg er fartsgal, jeg kan ikke trafikkreglene, jeg hindrer trafikken, jeg betaler ikke veiavgift, jeg betaler ikke bompenger. Var det noe mer da? Jo, jeg skal sykle Birken.....

Her lyser det av innsikt og høy kompetanse kjenner jeg.... Nei, jeg har ikke midtlivskrise, ja jeg er sikkert feit og sykler i lycra. So what? Stiller jeg spørsmålstegn ved dine klesvalg? Jeg sykler i klær som er funksjonelle og egnet for formålet. Mitt arbeidstøy er mørk dress, og den mest effektive måten å ødelegge en dress på er å sykle lengre distanser på sykkel iført den.

Er jeg fartsgal? Neppe, dette strider jo direkte mot punktet om at jeg hindrer trafikken fordi jeg ikke klarer å holde fartsgrensen og er et generelt hinder.

Når det gjelder veiavgift og bompenger - det er vel sånn med de fleste som sykler til jobb at det vel står en bil i garasjen hjemme (med visse unntak). Hos meg står det i hvert fall en, noe som betyr at jeg både betaler veiavgift og bompenger.

Akkurat punktet om trafikkreglene synes jeg er nesten på grensen til hysterisk festlig, alternativt tragisk, kommer an på hvordan man ser det. Alle disse glitrende argumentene vitner jo om en total mangel på forståelse av trafikkreglene. Jeg vil med stor tyngde (jeg er jo beviselig feit siden jeg sykler i lycra...) hevde at jeg faktisk kan trafikkreglene bedre enn de fleste som "bare" sitter i en bil. Takket være sånne som er gjengitt over er jeg jo helt nødt til å være sikker på at jeg har reglene på min side. Det burde være totalt unødvendig, men takket være aggressive bilister har man ikke noe valg. Dette har den fordelen at jeg kan ta med meg den kunnskapen når jeg kjører bil, noe som igjen gjør at jeg er en mer hensynsfull bilist - en vinn-vinn situasjon altså.

Og som om ikke det var nok med alt dette, så har man enkelte som bare MÅ hause opp stemningen litt, slik som på dagens Nettavisen: http://haakonbs.blogg.no/1371927296_christian.html. Det å ha en fornuftig diskusjon er tydeligvis ikke noe for alle, jaja.....

Så til deg som mener deg forurettet - tenk tilbake på den gangen du var liten. Hvordan ønsket du at bilistene rundt deg skulle oppføre seg da du syklet den gang? Omtrent sånn hadde jeg satt pris på at du oppførte deg mot meg, selv om jeg har ettersittende klær og kulemage, husk på i sammenstøt vil du alltid vinne, men vis litt omtanke og tålmodighet så løser det meste seg....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar