tirsdag 25. juni 2013

hashtag sykkelglede

Når diskusjonen rundt sykling raser som verst med hissigpropper i alle leire, da er det så jeg spør meg selv - hvorfor gidder du egentlig dette? Hadde det ikke vært enklere bare ta bilen til jobb og så ta en løpetur senere?

Svaret er at nei, det er ikke så enkelt. Et par ganger i uken er det nødvendig å kjøre bil. Ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker det, men det er uunngåelig faktum at med A4-husholdning er det fra tid til annen påkrevet å kjøre av logistikkhensyn. 

Uten unntak, hver eneste gang, sitter jeg i bilen og ønsker at jeg var på to hjul i stedet (det kan være at jeg kanskje ikke ønsker det like mye hvis det er en mindre syndeflod på gang, men det er en annen sak).

For meg handler sykling om frihet. Ikke i en liten eske, men et lite pusterom i en hektisk hverdag. Faktum er at jeg føler meg privilegert. En times tid morgen og ettermiddag har jeg mental pause. Ingen PC, ingen mobil, ingen kan kreve min oppmerksomhet. Dette er min tid der jeg kan suge inn inntrykk fra en vibrerende og levende by. For å være helt ærlig, jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn en tidlig sommermorgen å sykle gjennom Oslo som holder på å våkne - ned noen bratte bakker med vinden i fjeset, forbi anleggsarbeider rundt Operaen, over Rådhusplassen der solen kommer opp (men pass opp for lumske sykkelfeller og søvngjengere), videre utover Frognerstranden - det lukter kaffe på Filipstad og båtpuss ved Skøyen.

Hjemover er alltid litt mer hektisk, men tiden er fortsatt min. I dag var det nødvendig å ta et bilde utover en Oslofjord som lå badet i solskinn. 

  

Jamen kom det ikke en trikk oppover også. Akkurat der og da, når det ikke er andre i sikte enn den og meg, så føler jeg en slags kobling til trikken. Ikke spør hvordan, det klarer jeg ikke å forklare, men det er nesten som om vi begge prøver å oppnå det samme. 



Setter du sammen alt dette - friheten, avkoblingen, inntrykkene, opplevelsene - ja da finner du min definisjon av sykkelglede, og den vil jeg aldri være foruten.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar