onsdag 3. juli 2013

Reiseskildring

Min reiseskildring er nok ikke så eksotisk som Norge på langs eller vindistriktene i Frankrike. Derimot er min reise minst like strabasiøs - velkommen til Oslo på tvers, øst til vest og vest til øst.

Vi starter på Oslo Hospital og skal til Vækerø via en tur innom legen i Borggården. Raskeste rute til Rådhusplassen er Oslogate til Bispegata, Bispegata til rundkjøringen, over gangbroen (er dette forresten gang- eller gang/sykkelvei? Skiltene sier to forskjellige ting), langs Operaen, Langkaia og Akershuskaia. 

Siden jeg skal inn i Borggården tenkte jeg det kunne være greit å komme opp Rådhusgaten siden dette er mer direkte. Samtidig ønsker jeg å unngå Bispegata på grunn av alle gravearbeidene - det er trangt og uoversiktlig. Altså, hovedsykkelveinettet går gjennom Middelalderparken, det må jo være et alternativ? Men nei. Vi sykler over Geitabru, men ned Kanslergata går det ikke, der står det en diger varebil og blokkerer veien. 

Dermed blir det tilbake til Oslogate og til venstre ned Bispegata. Jeg ønsker å unngå altfor mange farlige situasjoner, så jeg holder inn til høyre der det går en vei uten navn. Denne går parallelt med togsporet, bak Barcode til Oslo S. Problemet her er at nedkjøringen er stengt, så jeg sykler over inngangspartiet og ned rullestolrampen. Ikke helt ideelt altså. Etter litt frem og tilbake kommer jeg meg ut i Rådhusgaten. Nå burde det jo gå bra. Ikke det nei.Sykkelfeltet er sperret, så ut i veibanen. Hissig Audiot ligger tett på, fliser forbi meg i hvert kryss, bare for å bli tatt igjen ved neste lyskryss. 

Vel fremme ved Borggården gjelder det å finne et sykkelstativ. Ikke noe oppdrive, men får låst fast til en takrenne. Ferdig hos legen går turen videre. Ved Aker Brygge er fortauet opp Dokkveien sperret forbi Støperigata. Dermed blir det å sykle i veien opp til Munkedamsveien. Derfra og ut er det egentlig plankekjøring - gode sykkelveier med tilstrekkelig plass.

Etter endt dag er det på tide med retur. Jeg har blitt litt lei av å sykle samme rute dag ut og dag inn, så i dag skal Ring 3 sykles på vei hjem. Jeg har aldri syklet ruten før, så jeg er litt spent på hvordan dette skal gå.

Start går fra Vækerø, opp Vækerøveien og høyre ut Ullernchausseen. Litt klabb og babb for finne riktig sykkelvei, men kommer etterhvert ned Silurveien. Bortover mot Radiumhospitalet går sykkelveien  under Ringveien. Her kunne man med hell merket litt bedre, men når man først er på andre siden er man jo i sykkelhimmel. Flere kilometer med bred og fin g/s-vei helt til Monolitveien. Naturskjønne omgivelser, svaner ved Øvre Smestaddammen, og godt unna trafikken. Eneste er at det er påfallende få andre syklister. Er det kanskje SUVlandia jeg har havnet i?

I Smestadkrysset er det igjen litt uklart hvor veien går, men jeg finner en undergang under Sørkedalsveien og fortsetter videre bortover Viggo Hansteens gate. Deretter følger noen kilometer med jevn sykling. Fint få andre ute og jeg har sykkelveien nesten for meg selv.

Neste overraskelse kommer ved utløpet av Tåsentunnelen, der sykkelveien kommer på Nydalsbroen. Her går sykkelveien gjennom en tunnel og rett ut i et T-kryss. Tunnelen er i bunnen av et søkk, og det kommer sykkelveier ned både fra høyre og venstre. Det er ikke mulig å se om det kommer men nedover. Dette er et skummelt sted, og det gjelder å være årvåken.

Fra Nydalen følger jeg sykkelveien mot Sinsen. Ved Grefsen forsvinner sykkelveien i et byggefelt. Deretter mot Sinsenkrysset, under Trondheimsveien før jeg skal inn i det nye omtalte sykkeltilretteleggingen i Lørenveien. Det er bare å si det med en gang, dette er en katastrofe. 

Når man kommer ut av tunnelen er det ingenting som sier høyre eller venstre. Du må faktisk vite at du skal ta til høyre. 



Når man så kommer opp og rundt svingen kommer hovedsykkelveinett-skiltet. Så kommer Lørenveien. På høyre side står skilt 521.1 plassert med jevne mellomrom. 



Dette tilsier at det skal være et sykkelfelt ved siden av fortauet, men det finnes ikke. Til gjengjeld er det tett i tett med biler parkert langs fortauet. Veien er ikke veldig bred, og med dørsoner å ta hensyn til må jeg ligge nesten midt i veien. Byggeplassen halvveis ned til Økern gjør ikke verden bedre. 



Først når man har krysset Sinsenveien dukker det opp noen utslitte rester av et sykkelfelt.



Løsningen ved Økern trenger sin egen beskrivelse. Dette bildet fra Google er litt gammelt og viser ikke at fortauet er stengt.


Løsningen er å komme seg opp på fortauet og ignorere de misvisende skiltene, ellers havner du ut på Ringveien, og der vil du ikke være.....

Jeg anbefaler alle som sykler denne veien å se videoen til @delveien før man begir seg ut på tur.... http://youtu.be/XFJUukXsaYM

Når man har kommet seg opp på sykkelveien er det til venstre over broen som gjelder. 



Deretter en 180 graders sving, ned på en grusvei, og under Ringveien før man er tilbake på den gamle sykkelveien mot Ryen. 

Deretter grei skuring til Hesfyr, med unntak av at sykkelveien var sperret bak Valhall.

Alt i alt var Ring 3 en positiv opplevelse. Sinsen-Økern trekker kraftig ned. Skiltene som markerer hovedsykkelveinettet kunne med hell vært større, det er vanskelig å lese de små skiltene i 20-30 km/t, spesielt når de også inneholder retningspiler.

Da gjenstår bare å si takk for turen, jeg håper du ikke tok din død av detaljnivået.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar