onsdag 26. mars 2014

Alternativløpet Schjongs5ern - #neitillisens

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å skrive om dette i det hele tatt, men da denne tweeten dukket opp fra Frode Klevstul kunne jeg ikke la være:



Det er en stund siden sist jeg var innom lisenskrigen, og for de som måtte ha glemt hva det hele dreier seg om er altså kortversjonen som følger (for en mer detaljert gjennomgang, les http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/10/er-dette-greit-nfif.html og http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/10/who-died-and-made-you-king-et-betimelig.html):

  • NFIF har påtvunget alle mosjonister å betale lisens hvis de skal delta i løp i regi av en NFIF-klubb.
  • Lisensen kan betales enten som helårslisens eller som engangslisens per år.
  • NFIF har gjort klubbene ansvarlige for inndriving av lisensen, og manglende inndriving er altså klubbens tap. For en redegjørelse om konsekvensene for klubbene, les http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/11/mosjonistlisens-vet-klubbene-hva-som.html
  • For denne lisensen skal man få en forsikring for idrettsskader og oversikt over arrangementer
  • Forsikringen er verdiløs, og langt bedre dekning kan fås av en vanlig reiseforsikring, se forøvrig en full gjennomgang av forsikringsordningen her: http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/11/lisens-igjen-forsikringsbehovet.html
  • En fullstendig oversikt over alle mosjonsarrangementer har i årevis vært laget av Kondis. Hva i all verden skal vi med en til?
  • La det være helt klart - lisensen ere småpenger i den store sammenheng, det er prinsippet vi snakker om. Og for de som ikke har fått det med seg, prinsippet vi snakker om er følgende: Hvorfor skal NFIF ha rett til å pålegge mosjonister en lisens når mosjonistene i det store og det hele ikke er medlem av NFIF?
Tidlig i debatten lanserte Frode Klevstul ideen om et alternativt arrangment for å vise at mosjonister ikke er vil la seg tvinges inn i NFIFs format. Flere altenativer og arrangementsformer ble vurdert, og i dag kom gladmeldingen: Schjong5ern (eller "femmern" på folkemunne) stiller som arrangør for protestløpet.

Arrangementet går av stabelen søndag 4. mai kl. 123.00 i Hønefoss. Jada, det er liten tvil om at dette er helgen etter Sentrumsløpet og dagen etter Råskinnet, begge prestisjetunge løp, men her snakker vi om prioriteringer. Vi vet alle hva de store løpene kan tilby, blant annet får du en smashing teknisk t-skjorte.

Hva kan vel Schjongs5ern tilby som kan matche dette? Jo, det er ikke lite skal jeg si deg:

  • 5 km kontrollmålt løype
  • Trim- og turklasser
  • Elektronisk tidtaging
  • Idylliske omgivelser
  • Flott og fartsfylt musikk fra lokale skolekorps halvveis i traseen
  • Frukt, vann og saft ved målpassering
  • Tilbud på sportsartikler
  • Parkering og garderobe ved start/mål
  • En hyggelig deltageravgift
  • Inntektene går direkte til arrangøren for vedlikehold av anlegget
  • Og sist, men ikke minst, du får mulilghetene til å rope et stort "UP YOURS!!!" til NFIF 
Nå er det sikkert noen som tenker "å, her sitter det noen sånne supermosjonister og skal lage anarki". Jeg kan selvsagt bare svare for egen del, men supermosjonist er ganske langt unna meg. Jeg regner med å ha stålgrep om sisteplassen, det er det jeg pleier å gjøre (med unntak av Birkebeinerrennet i fjor der jeg ble nest sist i egen klasse - han som kom inn etter meg var fra India....)

Uansett, mer info om selve løpet finner du her: http://www.femmern.no/schjongsfemmern/

Jeg synes også du skal ta deg tid til å lese Frodes blogg: http://www.chronicles.no/2014/03/protestlopet-schjong5ern.html
 
Frode, jeg synes det er på sin plass akkurat her å rette en stor takk til deg for det du har gjort. Du har gått i bresjen for noe som er viktig. Poenget med alt dette er å vise at mosjonistene ikke lar seg plukke på nesa. Jeg er ikke medlem av NFIF, hvorfor skal jeg da betale en lisens til dem?

Jeg kommer ihvertfall til å stille til start 4. mai i Hønefoss, håper vi sees der (og du, husk å merke påmeldingen #neitillisens i klubbfeltet)


6 kommentarer:

  1. Jeg er påmeldt med #neitillisens

    SvarSlett
  2. Bra skrevet! På tid å starte en revolution:

    http://engelski.wordpress.com/2014/04/07/mobilisering-mot-mosjonslisensen/

    SvarSlett
    Svar
    1. http://www.dailymotion.com/video/x1ptiu_beatles-revolution_music

      Slett
  3. Dere har glemt å nevne Holmestrand som gikk i helgen, de holdt jo nesten på å bli lagt ned fordi dette ikke var et løp i regi av friidrettsforbundet. De tapte jo den striden, så lisensen er vel også et svar på nettopp dette... Vil holde frem at Holmestrand fortsatt er lisensfritt og vokser seg stadig større, så det er håp for flere lisensfrie løp i fremtiden. Tommel opp for #neitillisens

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett. Holmestrand er et flott arrangement, fullstendig fritt for lisens. Holmestrand er eksempelet på at det lar seg gjøre, selv om i deres tilfelle gjaldt diskusjonen eierskap til arrangementet. De med litt hukommelse vil huske dette som NFIFs forrige forsøk på maktdemonstrasjon, som nok ikke gikk helt etter planen. Jeg har såvidt vært innom Holmestrand i et tidligere innlegg: http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/10/who-died-and-made-you-king-et-betimelig.html

      Slett